لویالتی loyalty

تولید کننده دستگاه های پوز بانکی و سوئیچ های لویالتی وebankو سخت افزار های بانکی

لویالتی loyalty

تولید کننده دستگاه های پوز بانکی و سوئیچ های لویالتی وebankو سخت افزار های بانکی

لویالتی loyalty

شرکت خاتم توس تولید کننده دستگاه های پوز بانکی و سوئیچ های لویالتی وebankو سخت افزار های بانکی؛شرکت خاتم توس با تکیه بر نیرو های نخبه داخلی و بر رویه اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال توانسته است دستگاه های پوز بانکی و سوئیچ های لویالتی و ebank و سخت افزار های بانکی را تولید و طراحی میکند.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

همه چیز درباره بیت کوین

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱ ق.ظ | خاتم توس | ۱ نظر

بیت کوین چیست ؟ همه چیز درباره بیت کوین

هر کشوری ارز خود را دارد. اکثر کشورهای اروپایی از یورو استفاده می کنند، ارز روسیه روبل و ایالات متحده آمریکا دلار آمریکا است. . ما در بانک ها یا مبادلات خارجی از ارز مشخصی استفاده می کنیم ، پول را با استفاده از بانک ها و موسسات در سراسر جهان انتقال می دهیم و یا آن را سرمایه گذاری می کنیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است. تراکنش های این شبکه به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ها انجام می شوند. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نداریم.

تفاوت اصلی بیت کوین با ارزهای سنتی غیرمتمرکز بودن آن است. بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می کند.

بلاک چین چیست ؟

برای درک بیشتر بلاک چین می توانید به مقاله «فناوری بلاک چین چیست؟» مراجعه کنید. اما به زبان ساده ،در جهان امروز بیش از ۸۰ درصد امور روزمره ما به شرکت ها و سازمان های واسطه وابسته است. وقتی شما در بانکی حساب باز می کنید یا وارد ایمیل شخصی خود می شوید، در حقیقت از سازمان های واسطه کمک گرفته اید.

شرکت ها و سازمان های واسطه بر تمام اطلاعات شما کنترل دارند. مثلا وقتی به دوست خودتان در ایستاگرام پیام می فرستید در حقیقت این پیام را ابتدا برای پایگاه های داده اینستاگرام ارسال می کنید و پایگاه داده اینستاگرام آن را برای دوست شما می فرستد.

در پایگاه های داده بلاک چین، داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده اند و هیچ کس قادر به کنترل داده ها نیست و اگر شخصی بخواهد بلاک چین را هک کند باید بیش از ۵۱ درصد از کامپیوتر های شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته حفاظت شده اند را هک کند که تقریبا غیرممکن است. مثلا اگر توییتر روی بلاک چین اجرا شود هیچکس به جز شما نمی تواند توییت های خودتان را پاک کند، حتی مدیران توییتر. بلاک چین برای بسیاری از صنایع و مشاغل قابل استفاده است مانند رای گیری، پرداخت، سیستم های اداری، ذخیره قرارداد ها و …

تصور کنید اگر رای گیری در ایران با فناوری بلاک چین انجام شود. رای ها تنها در عرض یک ساعت بعد از رای گیری بدون نیاز به نیروی انسانی شمارش خواهند شد و به دلیل اینکه این کار روی بلاک چین انجام شده است، هیچ گونه خطا یا تقلبی در رای ها امکان پذیر نیست.

به همین دلایل بیت کوین به سرعت محبوب شد و با سرعت به سمت قله های ارزش اقتصادی در حال حرکت است. بیت کوین بدون نیاز به ثبت نام و یا شرکت های واسطه می تواند تراکنش ها را خیلی سریع و راحت انجام دهد. امروزه فروشگاه ها و شرکت های بزرگ جهان قابلیت خرید با بیت کوین را فراهم کرده اند و یا در شرف پذیرش آن هستند.

جنبه های عمومی بیت کوین

مخترع بیت کوین چه کسی است؟

مخترع یا توسعه دهنده بیت کوین، فردی (یا افرادی) ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو است. تاکنون هویت این فرد یا گروه فاش نشده است و فقط چند حدس و گمان درباره آن وجود دارد. گفته می شود که زمان ارائه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو حدود ۱ میلیون کوین برای خودش اختصاص داد. بنابراین اگر این روایت حقیقت داشته باشد، او روز به روز ثروتمند تر می شود و اگر قیمت بیت کوین همینطور افزایش پیدا کند، او تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان خواهد شد.

مالک شبکه بیت کوین چه کسی است؟

شبکه بیت کوین هیچ مالکی ندارد، درست همانطور که هیچ فردی مالک هوا نیست. در بیت کوین کاربران سراسر جهان به شبکه متصل می شوند و آن را باهم کنترل می کنند. توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه آن را بهبود می بخشند اما تغییر در پروتکل اصلی بیت کوین امکان پذیر نیست . بیت کوین به صورت متن باز منتشر شده است، هر کاربر می تواند نسبت به نیاز های خود از پروتکل برای ساخت برنامه های کاربردی استفاده کند.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

با پول سنتی، انتقال وجوه از یک حساب به دیگری نیاز به برخی از سازمان های واسطه است. بیت کوین کاملا متفاوت عمل می کند و هیچ واسطه ای در کار نیست. در پروتکل بیت کوین، اعتماد از سازمان و انسان ها به کامپیوترها منتقل شده است. انسان و سازمان های واسطه می توانند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباه شوند، اما کامپیوتر ها فاقد احساسات و اشتباهات انسانی هستند.

به طور کلی تمام تراکنش های دیجیتالی (متمرکز یا غیرمتمرکز)، برای انجام نیاز به تایید دارند. وقتی شما قصد ارسال پولی از طریق بانک دارید، در حقیقت طی یک پروسه، سیستم ابتدا موجودی حساب بانکی شما را چک می کند و در صورت مقارن بودن آن با مبلغ تراکنش در مرحله بعد، موجودی حساب شما را کم می کند و به موجودی حساب دیگر اضافه می کند.

اما همانطور که گفتیم، بیت کوین غیرمتمرکز فعالیت می کند و واسطه هایی مانند بانک در این شبکه حذف شده اند. پس کامپیوترهای سراسر شبکه وظیفه تایید تراکنش ها را انجام می دهند.

بیت کوین ها در فضایی به اسم wallet یا کیف پول ذخیره می شود. کیف پول مانند حساب بانکی است اما تحت نظر هیچ واسطه ای نیست و متعلق به خودتان است.

فرض کنید با استفاده از بیت کوین قصد انتقال پول را دارید. شما آدرس کیف پول فرد دیگری را از دریافت می کنید و تراکنش را انجام می دهید. مقدار بیت کوین از آن تراکنش وارد شبکه می شود اما اینجا دیگر بانک یا شرکت های واسطه نقشی ندارند و سیستم های کامپیوتری، محاسبات تراکنش را انجام می دهند.

در پروتکل بیت کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوتر های قدرتمند خود را برای در اختیار شبکه قرار می دهند. اما این کار آن ها فقط برای کمک به شبکه بیت کوین نیست. کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند ماینر یا استخراج کننده نامیده می شوند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش ها، بیت کوین های جدیدی تولید می شوند و به ماینر های شبکه تعلق می گیرند یا به نوعی ماینرها بیت کوین را استخراج می کنند.

راه های تهیه بیت کوین چیست؟

به طور کلی راه های تهیه بیت کوین به صورت زیر است :

استفاده از روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر

دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت

خرید از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین

مبادله مستقیم

استخراج بیت کوین

چرا بیت کوین ؟

زیبایی بیت کوین این است که به هیچ سرویس دهنده مرکزی شخص ثالثی برای تایید تراکنش ها نیاز ندارد – همه پرداخت ها به صورت همتا به همتا (P2P)، معمولا در حدود ۱۰ الی ۱ ساعت انجام می شوند.

تمام تراکنش های بیت کوین به طور دائمی در یک دفترکل توزیع شده به اسم “بلاک چین” ثبت می شوند. جزیئات تراکنش های هرکیف پول در بلاک چین برای تمام کاربران قابل مشاهده است. تراکنش ها در بلاک ها قرار می گیرند که مانند برگه های این دفترکل توزیع شده است. حدود هر ۱۰ دقیقه بلاک جدیدی از تراکنش ها تولید می شود و بلاک های قبلی به بلاک چین می پیوندند. ماینر ها برای تایید هر بلاک در حال حاضر ۱۲٫۵ بیت کوین پاداش دریافت می کنند.

در پروتکل مشخص شده بیت کوین، تعداد بیت کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است. یعنی وقتی تعداد بیت کوین ها به ۲۱ میلیون واحد برسد، تولید بیت کوین ها متوقف خواهد شد و بیت کوین ها به گردش می افتند. محدود بودن تعداد بیت کوین ها بدان معنی است که بعد از آن هیچ کس نمی تواند بیت کوینی چاپ کند و تعداد آن مشخص است. بنابراین بیت کوین یک ارز ضد تورمی است. در ارزهای سنتی، دولت وقتی به مشکل میخورد، اسکانس های زیادی چاپ می کند و همین کار یکی از دلایل اصلی تورم است. یکی از دلایل رشد بیت کوین هم همین کمیاب بودن است.

بسیاری از محققین اقتصادی، بیت کوین را پایه گذار آزادی در تمام زمینه ها می دانند. آن ها معتقدند وقتی پول خصوصی شود و شبکه پولی بدون اشتباه در اختیار مردم باشد، بقیه مراحل آزادی هم خود به خود طی خواهد شد.

منتقدان بیت کوین

بیت کوین منتقدان سرسختی دارد. بسیاری از  آن ها معتقدند که بیت یک حباب اقتصادی بزرگ است و به زودی نابود خواهد شد، اما فرضیه حباب بودن بارها با دلایل منظقی رد شده است.

همچنین بخوانید : ۵ دلیل اصلی که بیت کوین حباب نیست

اما دیگر منتقدان دلیل منطقی تری برای مخالف خود ارائه ذاده اند. سه مورد از این دلایل را بررسی می کنیم :

ناپایداری : منتقدان می گویند فرض کنید شخصی یک فروشگاه اینترنتی دارد و روش پرداخت بیت کوین را به فروشگاه خود اضافه کرده است. او در یک روز معادل ۱۰۰ دلار، بیت کوین به دست می آورد. اگر در آن روز بیت کوین ۲۰ درصد افت کند، آن فرد در آن روز ضرر می کند و آیا آن فرد باید منتظر بماند تا دوباره بیت کوین رشد داشته باشد؟

همانطور که در مقاله «آیا بیت کوین واقعا ناپایدار است؟» گفتیم، علت اصلی ناپایداری و نوسانات این است که بیت کوین در آغاز راه است. از بیت کوین بیشتر به عنوان سرمایه گذاری استفاده می شود تا کاربرد در خرید و فروش. اگرچه نوسانات بیت کوین بیشتر مثبت بوده است، اما برای پایداری بیشتر و جلوگیری از نوسانات منفی، بیت کوین نیاز به زمان برای پذیرش به عنوان ارز دارد.

انرژی و آلودگی : این انتقاد کاملا وارد است. بیت کوین برای استخراج برق زیادی مصرف می کند و با توجه به این موضوع برای تولید برق، آلودگی های زیست محیطی، مخصوصا در کشورها در حال توسعه بیشتر می شود. برای جزئیات بیشتر از این موضوع می توانید به مقاله « بیت کوین: خوب، بد، زشت » مراجعه فرمایید.

این مورد کاملا صحیح است ولی قطعا همانطور که خودرو ها ابتدا آلودگی بیشتری داشتند، بیت کوین هم با تکامل بیشتر بر این مشکل غلبه خواهد کرد

فرارمالیاتی و جرم : یکی از شایعاتی که درباره بیت کوین مطرح می شود این است که امکان فرار مالیاتی را فراهم می کند. اما تراکنش های بیت کوین کاملا ناشناس نیست و می توان مقدار بیت کوین موجود در هر کیف پول را مشاهده کرد و تراکنش های هر کیف پول را بررسی کرد. بنابراین سایت های صرافی داخلی و همچنین صرافی های خارجی (برای مبالغ بالا) نیاز به تایید هویت با مدارک شناسایی دارند که در صورت نیاز مشخص شود که چه مقدار بیت کوین به کیف پول فرد منتقل شده است.

در حوزه جرم هم از بیت کوین استفاده می شود اما به دلیل کاملا ناشناس نبودن تراکنش های بیت کوین، تاکنون باند های جرم با بیت کوین، موفق به ادامه حیات خود نبوده اند. همانطور که از چاقو ممکن است برای قتل استفاده شود، از بیت کوین یا هر پول سنتی دیگری هم می توان برای جرم استفاده کرد، بنابراین بیت کوین راه مطمئنی برای جرم یا فرارمالیاتی نیست و قطعا با ایجاد قوانین جدید، این کار برای مجرمان سخت تر و سخت تر خواهد شد.

چرا مردم به بیت کوین اعتماد می کنند؟

در حقیقت مردم به بیت کوین اعتماد می کنند چون نیازی به اعتماد سازی نیست. بیت کوین کاملاً متن باز و توزیع شده است. یعنی هر کسی می تواند هر زمان که بخواهد به سراسر کد منبع آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده ای در جهان می تواند به دقت نحوه کار بیت کوین را مطالعه کند. تمام تراکنش ها بدون نیاز به واسطه شخص سوم و به صورت همتا به همتا انجام می شود. مردم می توانند مطمئن باشند که یک تراکنش به صورت صحیح انجام می شود زیرا هر کس دارای یک نسخه از بلاک چین بیت کوین است و نمی توان آن را دستکاری کرد.

سطح دشواری پرداخت با بیت کوین چگونه است؟

بسیار آسان است و روز به روز آسان تر می شود. شما می تواند در کیف پول خود با استفاده از چند دکمه ساده، عملیات ارسال یا دریافت را انجام دهید. اگر کیف پول روی موبایل شما باشد می توانید با اسکن کد QR ، پرداخت را سریعا انجام دهید.

آیا بیت کوین ناشناس است؟

بیت کوین طوری طراحی شده است که به کاربران خود اجازه دهد در سطح حریم خصوصی قابل قبولی، پرداختها را ارسال و یا دریافت نمایند. اما بیت کوین واقعا گمنام نیست. تراکنش های کیف پول ها در بلاک چین بیت کوین، برای همه قابل مشاهده و رهگیری است اما نام یا ایمیل صاحب کیف پول، قابل رهگیری از این طریق نیست.

این ویژگی مقید است و با توجه به ضرورت قانون برای بیت کوین، می تواند از وقوع جرم های احتمالی جلوگیری کنید.

اگر بیت کوین هایم را از دست بدهم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تراکنش ها در بیت کوین قابل بازگشت نیستند، بنابراین اگر بیت کوینهایتان به سرقت بروند و مدارک کافی از سارق نداشته باشید، بیت کوین ها دیگر قابل بازگشت نیستند. سرقت بیت کوین فقط از راه دسترسی به کیف پول قربانی انجام می شود، بنابراین توصیه می شود امنیت کیف پول خود را تا حد امکان بالا ببرید. اگر کیف پول خود را گم کنید یا از آن بک آپ نداشته باشید یا به هر نحوی دسترسی به آن را به طور کامل از دست بدهید، بیت کوین ها در شبکه خواهند ماند، اما برای همیشه از گردش خارج می شوند.

آیا بیت کوین می تواند به یک شبکه پرداخت اصلی تبدیل شود؟

بیت کوین می تواند در شبکه توزیع شده ای که دارد، تراکنش های زیادی را در چند ثانیه پردازش کند اما هنوز برای رسیدن به سرعت و ظرفیت تراکنش های کارت های اعتباری، مانند ویزا کارت آماده نیست. بیت کوین یک پدیده جدید است و روز به روز بر گسترش آن اضافه می شود. تبدیل شدن به ارز و شبکه پرداخت اصلی در جهان، نیازمند زمان برای پذیرش در صنایع مختلف دارد و اتقا بیشتر دارد. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین، این امر دور از ذهن نیست.

جنبه های حقوقی بیت کوین

آیا بیت‌کوین قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی درباره بیت کوین سکوت کرده اند اما به صروت یک عرف، بیت کوین غیرقانونی نیست. بعضی از دستگاههای قضایی مانند چین و روسیه، ارزهای دیجیتالی را قانونی نمی دانند اما از نظر اجرایی نتوانستند جلوی این جریان را بگیرند. الیته به دلیل ماهیت خاص بیت کوین، احتمالا در آینده قوانینی برای این حوزه تعیین شود.

در ایران بیت کوین به صورت رسمی قانونی یا غیرقانونی اعلام نشده است اما بانک مرکزی اخیرا درباره آن برخی از شرایط را اعلام کرده است. زمانی که در حال نگارش این مقاله هستیم، در صرافی های آنلاین ایرانی، خرید و فروش بیت کوین به صورت آزادانه انجام می گیرد.

بیت‌کوین در ایران قانونی است؟

نمی توان گفت که بیت کوین در ایران قانونی است یا خیر. در واقع قانون در مورد بیت کوین در ایران ساکت است. تقریبا بیت کوین مانند وی پی ان است. نه معلوم است که قانونی است و نه معلوم است که غیرقانونی است. می شود گفت بیت کوین چون محدود به کشور و جغرافیای خاصی نیست، در ایران قانونی است اما مسئولین درباره قانونی یا غیرقانونی بودن آن اظهار نظر نکرده اند.

اما مواردی هست که کمی استفاده از بیت کوین را در چارچوب قانون شفاف تر می کند.

سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از نهایی شدن یک سناریو از ۵ سناریوی مواجه با بیت کوین و پول‌های مجازی در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: روح کلی این سناریو مواجهه و برخورد قانونمند با این پدیده برای استفاده از مزایای آن در کشور است.

وی با تشریح آخرین وضعیت سیاست‌گذاری برای بیت کوین (پول مجازی) در کشور، ادامه داد: ۵ سناریو در جلسات کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی بررسی شد و اعضاء نسبت به یک یا دو سناریو نظر مساعدتری داشتند.

مهدیون ادامه داد: با تصویب یک سناریو در کمیسیون عالی تنظیم مقررات کار روی این سناریو آغاز شد و به موازات آن کمیسیون  عالی امنیت مرکز ملی فضای مجازی نیز بررسی ابعاد امنیتی این موضوع را آغاز کرد.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: در کمیسیون عالی تنظیم مقررات ابعاد اقتصادی پول‌های الکترونیکی و در کمیسیون عالی امنیت ابعاد امنیتی این موضوع برسی می‌شود و مقرر شده در جلسه مشترکی نتیجه مطالعات هر دو کمیسیون یکپارچه شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به افت و خیزهای یک سال اخیر که با ورود پول‌های دیگر به جمع پول‌های الکترونیکی همراه بود، سناریوی ابتدایی تغییراتی کرد و تکامل یافت.

وی ادامه داد: مطالعات اقتصادی کمیسیون عالی تنظیم مقررات تقریباً نهایی شده و پس از آماده شدن نتیجه مطالعات کمیسیون عالی امنیت و یکپارچه شدن مطالعات دو کمیسیون احتمالاً دو تا سه ماه برای تهیه پیشنهاد کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی زمان لازم است و پیش‌بینی می‌شود پیشنهاد نهایی حدود سه تا چهار ماه آینده به شورای عالی فضای مجازی ارسال شود.

وی تأکید کرد:‌ مقررات‌گذاری برای بیت‌کوین و پول‌های الکترونیکی، نیازمند تصویب در شورای عالی فضای مجازی است. زیرا کمیسیون‌های عالی مرکز ملی فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی اقدام به تصویب دستورالعمل‌ها می‌کنند که از آنجا که در این زمینه تا کنون مقرراتی وجود نداشته وضع مقررات اولیه باید توسط شورا انجام شود.

مهدیون در پاسخ به اینکه هم اکنون برخی صرافی‌ها تبدیل بیت کوین به پول فیزیکی را انجام می‌دهند، این اقدام قانونی یا غیرقانونی است،‌ گفت: زمانی که قانون ساکت است بسته به برداشت افراد ۲ تعبیر وجود دارد که یک برداشت از سکوت قانون می‌تواند بلامانع بودن موضوع باشد.

بیت کوین یکی از پول‌های دیجیتالی است که به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده‌اند و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.

بیت‌کوین به کاربران امکان می دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیر قابل بازگشت انجام دهند.

تراکنش فوری و بدون واسطه، پرداخت جهانی، کارمزد بسیار پایین و بی‌تاثیری تحریم بر بازکردن حساب بیت کوین، از ویژگی‌های این پول است.

همچنین بیت‌کوین از روش‌هایی از جمله exchange (خرید بیت کوین با سایر ارزها از صرافی‌ها) و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود.

وب سایت‌هایی نیز وجود دارند که به اعضای خود بیت‌کوین رایگان می‌دهند. عملکرد این وب سایت‌ها عموما مبتنی بر بخت آزمایی است.

سپس بیت‌کوین می‌تواند با تبدیل به سایر ارزها یا خرید از درگاه بیت کوین فروشگاه‌ها به فضای فیزیکی ورود پیدا ‌کند.

آیا بیت کوین برای جرم کاربرد دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم، بیت کوین نوعی پول است و پول هم مانند کالاهای دیگر، می تواند باعث خیر یا شر باشد . جرم و پولوشیی در پول نقد، کارت های اعتباری و سیستمهای بانکی کنونی از بیت کوین بیشتر است. بیت کوین توانسته است نوآوری های چشمگیری در سیستم های پرداخت ایجاد کنید که این به خودی خود یک انقلاب بزرگ محسوب می شود و این انقلاب نیاز به تکامل هر چه بیشتر دارد.

بیت کوین طوری طراحی شده تا در ایمن کردن بیشتر پولسازی یک گام فراتر باشد و نیز حفاظت چشمگیری در برابر بسیاری از اشکال جرایم مالی به عمل آورد. مثلاً جعل کردن بیت کوینها، کاملاً غیرممکن است. کاربران بر پرداختهای خود کنترل کامل دارند و نمی توانند مبالغ تایید نشده را مانند آنچه که در کارتهای اعتباری کلاهبرداری می شود، دریافت کنند. تراکنشهای بیت کوینی برگشت ناپذیر بوده و در برابر پرداختهای برگشتی تقلبی بسیار ایمن هستند. بیت کوین با استفاده از مکانیسمهای مفید و قوی مانند بک آپ یا پشتیبان گیری، رمزنگاری و امضای چندگانه، در برابر دزدی و گم شدن بسیار ایمن شده است.

آیا بیت کوین می تواند تابع قوانین و مقررات باشد؟

در دهه ۹۰ میلادی زمانی که اینترنت برای اولین بار مورد استفاده قرارگرفت، احتمالا هیچ کس تصور نمی کرد که سایت هایی مانند فیسبوک، گوگل،اوبر و … روی اینترنت به وجود بیایند. بلاک چین هم دقیقا مانند اینترنت دهه ۹۰، یک پدیده ی نوپا است و می توان از آن برای تحقق میلیون ها ایده استفاده کرد.

برای استفاده از این پتانسیل، وجود قانون برای فناوری های مبتنی بر بلاک چین یک امر ضروری است. ما باید یک جهان مبتنی بر بلاک چین بسازیم که به جز جنایتکاران و افراد شرور، برای همه مفید باشد.

جنایتکاران حرفه ای همیشه سعی می کنند تا از آخرین تکنولوژی برای ارتکاب جرم استفاده کنند. اما سازمان های اجرای قانون هم همیشه سعی کرده اند که خود را برای جلوگیری از جرائم به روز کنند و با فناوری های جدید سازگار باشند. تغییرات و تصویب قوانین جدید فناوری های مورد نظر را به چالش می کشد. بلاک چین هم از این قاعده مستثنی نیست.

آیا بیت کوین باعث فرار مالیاتی می شود؟

همانطور که در قیمت منقدین بیت کوین اشاره کردیم، باید توجه کنیم که به هر حال فردی که تراکنش ها را انجام می دهد، نمی تواند تا ابد آن را در کیف پول خود نگهداری کند و باید آن را برای کاری استفاده کند و  یا بیت کوین هایش را در یک صرافی بخرد یا بفروشد. با تنظیم قوانین احتمالی جدید فرار مالیاتی با بیت کوین بسیار دشوار خواهد بود. راه های زیادی برای فرار مالیاتی وجود دارد و این را مطمئن باشید که بیت کوین بهترین راه این کار نیست.

بیت کوین و حمایت از مصرف کننده

بیت کوین دست مردم را باز می گذارد تا با شرایط خودشان، تراکنش انجام دهند. هر کاربری می تواند مانند پول نقد، پرداختها را ارسال و یا دریافت کند اما همچنین می توانند در قراردادهای پیچیده تری هم مشارکت کنند. چند امضایی این امکان را فراهم می کند که یک تراکنش توسط شبکه پذیرفته شود تنها اگر تعداد معینی از اعضاء یک گروه تعریف شده، موافق امضا کردن آن تراکنش باشند. این باعث نوآوری در توسعه سرویس های میانجی حل اختلاف در آینده خواهند شد. چنین سرویسهایی می توانند در صورت عدم توافق بین طرفین، در نقش طرف سومی برای تایید یا رد تراکنش وارد عمل شوند، بدون اینکه بر پول آنها کنترل داشته باشند. برخلاف پول نقد و یا دیگر روشهای پرداخت، بیت کوین همیشه یک سند عمومی از انجام تراکنش از خود بر جای میگذارد که بطور بالقوه می تواند به عنوان مدرکی بر علیه کسب و کارهایی که کلاهبرداری می کنند، بکار گرفته شود.

شایان ذکر است که سوداگران که همواره به وجهه عمومی خود برای بقای کسب و کارشان وابسته اند و به کارمندانشان حقوق می پردازند، در هنگام معامله با مصرف کنندگان جدید خود، سطح دسترسی یکسانی به اطلاعات ندارند. بیت کوین هم فرد و هم کسب و کارها را در برابر پرداخت های برگشتی تقلبی محافظت می کند و در عین حال به مصرف کننده این انتخاب را می دهد که چنانچه نخواهد به یک سوداگر خاص اعتماد کند، خواستار حفاظت بیشتر باشد.

جنبه های اقتصادی بیت کوین

بیت کوین ها چگونه تولید می شوند؟

روش بیت کوین برای نگهداری از شبکه Proof of Work یا پاداش کار نام دارد. طی این کار، کاربران با انجام محاسبات و تایید تراکنش های شبکه، پاداش دریافت می کنند. در شبکه بیت کوین، کاربران کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا محسبات ریاضی برای تراکنش ها و ثبت آن در بلاک چین را انجام دهند.

به تراکنش های ارزهای دیجیتال که در بسته های داده جمع می شوند، بلاک می گویند. پردازش به موقع این بلاک ها برای صحت انجام فرآیند تراکنش ضروری است و از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند همه  فرآیند پردازش را به درستی انجام دهد، کامپیوتر ها این مسئولیت را به عهده می گیرند. به این کار استخراج گفته می شود . ماینر ها کامیپوتر های خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا به پردازش و حاسبات شبکه کمک کنند و وقتی که یک بلاک داده به درستی ماین می شود و معیارهای الگوریتم و ریاضی مشخص می شود، ماینرها پاداشی از بیت کوین ها و درصدی از کارمزد تراکنش بلاکی که پردازش کرده اند را دریافت می کنند.

طراحی پروتکل بیت کوین به گونه ایست که بیت کوینهای جدید را با نرخ ثابتی تولید می کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی خواهد شد. اگر استخراج کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتباً دشوار خواهد شد و استخراج کنندگان باید بدنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آنرا ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند.هر نُد بیت کوین در جهان، هر آنچه را که در تطابق با قوانینی که انتظار میرود سیستم از آن پیروی کند، نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوینها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. تعداد بیت کوینهای جدیدی که هر سال تولید می شود، بطور اتوماتیک در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت کوینهای موجود به ۲۱ میلیون برسد. از این هنگام به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالاً بطور اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد.

در بخش استخراج با این فرایند بیشتر آشنا خواهید شد.

چرا بیت کوین ها دارای ارزش هستند؟

به طور کلی یک چیز وقتی که کاربردی و کمیاب باشد، ارزش پیدا خواهد کرد. بیت کوین ویژگی و کاربردهای بی نظیری دارد و کمیاب بودن و عرضه محدود آن باعث ایجاد ارزش در آن می شود. از این نظر طلا هم با بیت کوین تقریبا مشابه است. طلا هم مانند بیت کوین کاربردی است و همچنین منابع طلا مانند بیت کوین، محدود است و هر دو برای استخراج نیاز به انرژی دارند. طلا نیاز به انرژی مکانیکی و بیت کوین به الکتریسیته نیازمند است. بنابراین بیت کوین دارای ارزش است.

چه چیزی باعث تغییر قیمت بیت کوین می شود؟

قیمت بیت کوین مانند هر کالا یا پول دیگری با تقاضا بالا و پایین می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، قیمت آن هم افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از قیمت آن کم می شود. بیت کوین ها به تعداد محدود ۲۱ میلیون واحد وجود خواهند داشت به همین دلیل کمیابی آن نقض به‌سزایی در افزایش تقاضا دارد.

آیا بیت کوین یک حباب است؟

بیت کوین به دلیل زیر نمی تواند حباب باشد :

۱- روز به روز پذیرش آن به عنوان یک پول رایج بیشتر می شود.

یکی از بزرگترین چالش های بیت کوین برای قانون گذاران و موسسات تنظیم مقررات مالی، ماهیت غیرمتمرکز و ارتباط آن با دارک وب است.  با این حال، پذیرش “رسمی” بیت کوین آرام آرام در حال افزایش است و مردم روز به روز آگاه تر از قبل می شوند.

در آوریل ۲۰۱۷، ژاپن رسما اعلام کرد که قوانینی برای به پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت قانونی تصویب خواهد کرد که بلافاصله موجب افزایش قیمت بیت کوین شد و توجه بازرگانان ژاپنی را به خود جلب کرد.

در فیلیپین، شهروندان به طور قابل توجه ای از بیت کوین برای انجام پرداخت های خود استفاده می کنند. به همین دلیل بانک مرکزی این کشور در فوریه سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که مقرراتی برای بیت کوین تنظیم خواهد کرد تا این ارز دیجیتال بتواند به عنوان یک سیستم انتقال رسمی فعال شود و در محور قانون حرکت کند.


  • خاتم توس

بلاک چین

بیت کوین

نظرات  (۱)

  • دنیای کامپیوتر ...
  • سلام.
    امیدوارم در این کار عملی نمره خوبی بگیرید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی